Najstarszy żelazny most w Europie

PAP | dodane 2009-06-17 (13:09)

drukuj A A A

Wiszący most w Ozimku na Opolszczyźnie - najstarszy żelazny most w Europie stanie się niebawem atrakcją turystyczną miasta. Po planowanym jeszcze w tym roku gruntownym remoncie, most ma być elementem nadrzecznego bulwaru spacerowego.

Jest to zabytek klasy zero - duma i atrakcja miasta. Jego wizerunek znajduje się nawet w herbie Ozimka.

Most został oddany do użytku w 1827 roku, powstał w miejscowej hucie "Małapanew". Wówczas była to pionierska, pierwsza na kontynencie konstrukcja tego typu.

W Muzeum Narodowym w Krakowie czekają na ...śnieg "Dziennik Gazeta Prawna": Minister nauki prześwietli uczelnie

Do budowy mostu zużyto 57 ton odlewów żeliwnych i 14 ton stali. Wymiary konstrukcji to 31,5 m długości i 6,6 m szerokości. Nośność przeprawy wyliczono była na 3 tony, ale jak się okazało później, most wytrzymał pięciokrotnie wyższe obciążenia.

Wiszący stalowo-żeliwny most łączył brzegi rzeki Mała Panew. Najpierw powstały murowane przyczółki, na których ustawiono po dwa filary wykonane z ażurowych płyt odlanych z żeliwa. Między nimi rozciągnięto łańcuchowe cięgna zamontowane w gruncie. Łańcuchy składały się z kutych ogniw łączonych dodatkowo sworzniami. Pod cięgnami zamocowano przęsło mostu z jezdnią z drewnianych belek.

Głównym konstruktorem przeprawy był królewski mistrz hutniczy Karl Schottelius. Arcydzieło śląskich architektów, oraz odlewników z Gliwic i Ozimka na początku XIX wieku było rewelacją na światową skalę. Zastosowane tam rozwiązania wykorzystano m.in. przy budowie mostu kablowego nad rzeką Argen nad Jeziorem Bodeńskim, a później w konstrukcji słynnego Golden Gate w San Francisco.

Przeprawa przetrwała wielką powódź w 1830 roku, uszkodził ją dopiero radziecki czołg, który w 1945 roku chciał przejechać po moście przez rzekę. Bojowa ciężka maszyna poważnie naruszyła zakotwiczenie jednego z przyczółków mostowych.

Po wojnie most przestał służyć jako ogólnie dostępna przeprawa; obecnie znajduje się na terenie huty, gdzie jest wykorzystywany, jako most wewnętrzny.

oceń
0
0
Podziel się
 

Opinie (7)

Ocena: 0 [0]
~Szpok [2009-06-17 15:51]

spawany most....
Natomiast najstarszy zelazny spawany most w Europie jest w Lowiczu, na trasie Warszawa - Lodz.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
laket [2009-06-17 15:34]

Poprawka
Renia ma rację. Najstarszy jest w Ironbridge. Zapomniałam co ojciec za każdym razem powtarza. Most w Ozimku to najstarszy żelazny wiszący most w europie, ale na stałym lądzie, o! :)

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
laket [2009-06-17 15:30]

Zdaje się, że most w Łażanach już nie istenieje. Pozosatały tylko części, które znajdują się w budynku gminy w Żarowie i na Politechnice, to raz. Mała ciekawostka: Most w Łażanach został wyprodukowany w Hucie w Ozimku. W tytule jest błąd, most nie jest nasjatrszym mostem żelaznym w Europie. Jest najstarszym WISZĄCYM żelaznym mostem w Europie. O! A zdjęcie mostu można wygooglować.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Renia [2009-06-17 15:25]

Moje Kochane Euromatołki
Jak wiadomo od dość dawna i łatwo to sprawdzić - najstarszy żelazny most Europy i nawet świata zbudowano w 1779 r. w Ironbridge - miejscowość w północno-zachodniej Anglii, w hrabstwie Shropshire, nad rzeką Severn. Znajduje się w niej pierwszy w świecie most, którego przęsło zbudowane zostało całkowicie z żelaza. Nazywany jest on po angielsku po prostu Iron Bridge - "Żelaznym Mostem". Most ten, długości 30 metrów, przerzucony jest nad korytem rzeki Severn. Oddany został do użytku 1 stycznia 1779. Tak miejscowość, jak i wąwóz przyjęły nazwę od mostu - Ironbridge. Most stał się symbolem i wręcz ikoną Rewolucji Przemysłowj zapoczątkowanej w Angli. W 1986 most, wraz z miejscowością i całym wąwozem, wpisany został na listę dziedzictwa światowego UNESCO.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~zyb [2009-06-17 14:50]

Most w Łażanach jest starszy.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
kimi [2009-06-17 13:58]

a fotka??
nie ma żadnej fotki tego mostu??

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~jaga [2009-06-17 13:47]

szkoda, ze nie ma zdjecia tej ciekawostki

odpowiedz